
Jamshid Barzegar
@JamshidBarzegar • 61,917 subscribers
Poet,writer, Independent journalist .EX Head of DW Persian Service. EX head of Radio&Online BBC Persian. EX Editor in Chief Radio Farda RFE/RL.Usual disclaimers
Videos

در نیمه آبان ماه ۱۴۰۴، وقتی که فیلمبرداری فیلم «دادگاه تاریخ» را به پایان بردیم، هرگز گمان نمیبردیم که تنها دو ماه بعد، جمهوری اسلامی دست به جنایتی چندان بزرگ خواهد زد که نه تنها بر جنایتهای گسترده و فراوانش در نیم قرن گذشته سایه اندازد، بلکه حتی نظیری برایش در تاریخ ایران و جهان نتوان یافت. جمهوری اسلامی در ۱۸ و ۱۹ دی ماه، فقط در چند ساعت دهها هزار تن از شهروندان ایرانی را کشت، دهها هزار نفر را مجروح و دهها هزار نفر دیگر را بازداشت کرد تا اندکی بعد به اسم اعدام و در لباس بیقوارهای به اسم قانون، دست به قتل آنان در زندانها بزند. این کشتار و سپس جنگی که جمهوری اسلامی بر ایران و ایرانیان تحمیل کرد، نمایش این فیلم را که قرار بود در فروردین ۱۴۰۵ در حاشیه نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو انجام گیرد، بهناگزیر به تاخیر انداخت. با این همه، تداوم جنایت و سوء استفاده از قوه قضاییه بهعنوان بازوی اجرایی بیداد و سرکوب و قتل، حتی بیش از گذشته، مسئولیت جمعی ما برای اندیشیدن به نحوه اجرای عدالت در فردای پس از جمهوری اسلامی را سنگینتر کرده است. چگونه میتوان و باید هم به اجرای عدالت برای ملتی دادخواه متعهد ماند و هم، چرخه خشونت را در هم شکست و سرانجام به یکی از اصلیترین خواستههای مردم که از انقلاب مشروطه تاکنون عملا تحقق نیافته، دست یافت و دستگاهی دادگستر بنیان نهاد که در آن، دادرسی در نهایت انصاف و عدل، شفافیت و با رعایت حقوق همگان، از شاکیان تا متهمان، و براساس قوانین پذیرفتهشده جهانی و مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیونهای بینالمللی صورت گیرد. دادگاه تاریخ، تلاشی برای به تصویر کشیدن چنین دادگاهی در ایرانِ رها شده از چنگ جمهوری اسلامی است؛ دادگاههایی که میتوانند تضمینکننده مسیر جمعی مردم ایران برای رسیدن به دموکراسی و آزادی و عدالت باشند و همچون فانوسی در طوفان حوادث، ساحلی را به ما نشان دهند که در آن ما یک بار برای همیشه از چرخه خشونت و تکرار آن رهایی یافتهایم. همه امید ما این است که این فیلم مستند و داستانی، گامی در راستای تقویت همه تلاشها در این جهت و کمکی به جنبش بزرگ دادخواهی مردم ایران باشد. ساخت این فیلم بدون مشارکت بیدریغِ همه عوامل فیلم و یاری و مشورت بسیاری از حقوقدانان، کنشگران مدنی و سیاسی، سینماگران و هنرمندان و از همه مهمتر دادخواهانی که در همه این سالها با همه دشواریها، سوگ و اندوه و خشم و امید خود را نیروی برافراشتن پرچم دادخواهی کردند و این جنبش را به یکی از پایههای اصلی دموکراسیخواهی و پایبندی به حقوق بشر بدل ساختند، ممکن نبود. دست همه این یاران را میفشاریم و امید آن داریم که این فیلم توانسته باشد بخشی از تلاش و نیز امید و رویای آنان را به تصویر کشیده باشد و تاکیدی دوباره بر این واقعیت باشد که بدون یک دستگاه قضایی مستقل، رسیدن به آزادی و عدالت، همچنان رویایی دوردست باقی خواهد ماند. #جمشید_برزگر و #سعید_دهقان Saeid Dehghan #دادگاه_تاریخ #TheCourtOfHistory
Jamshid Barzegar38,931 просмотров • 1 месяц назад

۱- از دیروز که این مصاحبه درباره حرفهای شاهزاده رضا پهلوی Reza Pahlavi پخش شد و با آنکه احتمالا بهدلیل آگاهی از نحوه واکنش برخی از حامیان یا ظاهرا حامیان ایشان و برای کاستن از شدت فحاشیها و تهدیدها در شبکههای اجتماعی ایراناینترنشنال منتشر نشد، سیل جدیدی از فحاشیهای گود میدانی و شعبان خانی و به معنای واقعی کلمه رکیک و فراتر از آن تهدید به قتل و... از سوی طرفداران یا مدعیان طرفداری از شاهزاده پهلوی، بهسوی من و فرداد فرحزاد Fardad Farahzad | فرداد فرحزاد که صرفا وظیفه حرفهای روزنامهنگارانه خود را انجام داده، جاری شده. این رشته مطلب و ویدیو آن مصاحبه را برای کسانی میگذارم که احتمالا آن توهینها و ناسزاها را دیدهاند اما اصل حرف و «دلیل» آن فحاشیها را نشنیدهاند تا خود بخوانند و بشنوند و قضاوت کنند و فردا نگویند وقتی چنین میکردند و حتی در غرب و نه زیر سیطره جمهوری اسلامی، کمترین حد از آزادی بیان و فعالیت آزاد روزنامهنگاری را چنین به زیر ضرب میبردند و هر کس را که از روش و منش آنان انتقاد کرد «وطنفروش و تجزیهطلب و خبرنگارـ تروریست و...» میخواندند، پس چرا صدای اعتراضی بلند نشد و هشداری داده نشد. البته پبش از این نیز بزرگواران زیادی خصوصی و عمومی بسیار اعتراضکردهاند و هشدار دادهاند اما گویی هنوز آنقدر نبوده که این خرابکاریها را فروبخواباند و زمینه را برای گذار از نظام ولایت فقیه و رسیدن به ایرانی عاری و بری از تبعیض، آزاد و آباد و مهیای یک زندگی عادی با حکومتی سکولار دموکرات و مبتنی بر حقوق بشر مساعد سازد.
Jamshid Barzegar226,389 просмотров • 1 год назад

قتلعام دیده یا شنیده بودی که صدا بوی خون بدهد از صفحهی موبایل شتک بزند و چون تیزآبی تن را بسوزاند و روح را خاکستر کند؟ دیده یا شنیده بودی آیا صدای بیتاب را که نیمه کاره بماند مثل پیام نخوانده در گوشیِ کودکی که سهمش از زندگی مرگ شد؟ یا جنون بیرون بریزد از گلوی اینترنت اضطراب را انبوه نام و خوابهای ناتمام را در سردخانهها کنار هم بگذارد و چشمانت را با گلمیخی از درد یا خشم یا اشک بر صفحه بکوبد؟ دیده یا شنیده بودی که شهر تب کند از خود براند خواب را چون مادری به انتظار مانده چون زنی که نامش را از شناسنامه و بوسه را از لبهایش به تاراج بردهاند؟ چیزی پیچیده در شهر و پاشیده بر تن میزند شتک و میشکند قاب را میبارد روی دست و کیبورد روی نان و نمک روی دلتنگیها و دلهرهها روی آخرین پیامک تا این صدا، این بوی خونِ دیجیتال راه بیفتد روی صفحهی موبایل پاره کند نقاب و طناب را فتح کند خیابان و تاریخ را قصاب را. ۲۵ دی ۱۴۰۴
Jamshid Barzegar15,409 просмотров • 4 месяцев назад

همه وجودشان و تاریخشان، جنگطلبی و کشتار و جنایت و یا توجیه آن و دروغگویی است. جنگ را به مردم ایران و سرزمین ایران تحمیل میکنند، برای بقایشان پشت ایران و ایرانیان سنگر میگیرند و هواپیمای مسافربری را بر فراز تهران سرنگون میکنند تا از حمله آمریکا در امان بمانند و به کشتار و چپاول ادامه دهند، بعد وقیح و بیشرم بیوطنی و جنگطلبی خود را به دیگران نسبت میدهند. در برنامه کامبیز هم گفتم، از زبان مادرم #سیمین_بهبهانی که گفت:«دوباره میسازمت وطن اگر چه با خشت جان خویش/ ستون به سقف تو میزنم اگرچه با استخوان خویش. » پیشتر هم نوشتم مثل همه مصیبتهای این ۵۰ سال، مصیبت جنگی تازه را هم جمهوری اسلامی بر سر ایران و ایرانیان آوار کرده است. #نه_به_جمهورى_اسلامى #نه_به_جنگ #زن_زندگى_آزادى
Jamshid Barzegar14,788 просмотров • 1 год назад
Больше нет контента для загрузки