Abdul Latif Fawzy's banner
Abdul Latif Fawzy's profile picture

Abdul Latif Fawzy

@abdullatiffawzy86,659 subscribers

صحفي رياضي - Sports journalist

Shorts

من الرسائل .. " الطفله غزل " 4 سنوات تقود هتافات الجماهير في المدرجات في نهائي الكونفدرالية بطريقه ولا أروع 😍😍

من الرسائل .. " الطفله غزل " 4 سنوات تقود هتافات الجماهير في المدرجات في نهائي الكونفدرالية بطريقه ولا أروع 😍😍

87,184 views

جماهير الزمالك تهتف : مش قد الشيله امشوا وسيبوها.. هتفوقوا إمتى يا اللي خربتوها

جماهير الزمالك تهتف : مش قد الشيله امشوا وسيبوها.. هتفوقوا إمتى يا اللي خربتوها

52,413 views

Videos

abdullatiffawzy's profile picture

مساء الخير .. يمكن أنا الفترة اللي فاتت متلزم الصمت بشكل كبير ودي عادتي في العموم في فترة الانتقالات من سنين طويله .. لاسباب كتيرة قولتها سابقا وبعيدا عن الدخول في التفاصيل فيها - لكن النهاردة بكل وضوح لازم أكتب وأوضح حاجة قولتها من أكثر من ثلاث سنين عبر قناة الزمالك مع الاعلامي شادي عيسى .. لان واضح للاسف اننا هنبقى اكثر من 3 سنين في نفس الازمة ونفس القصة - اتسألت سؤال واضح عن قائمة الزمالك للموسم الجديد تتعمل ازاي • وردي كان بسيط جدا فيها .. إنك لازم علشان تبني قائمة الزمالك تبنيها على الأجانب أولا وكررت الجمله مرتين تبني على الأجانب أولا ثم تبص للمصريين ليه؟ • علشان الأجانب التقال هما اللي هيصنعوا الفارق ويشيلوا اللعيبه المصرية في الفريق - واتسالت عن المراكز اللي محتاجينها • وقولت بكل وضوح أزمة الزمالك أزمة هجومية وهي للأسف لم تتغيير من أكثر من 3 سنين ودي كارثة وقولت الزمالك يحتاج رأس حربة كبير وتقيل يشيل الفريق - ولما اتسألت ايه مواصفات اللاعيبة الأجنبية اللي لازم تيجي؟ • قولت بكل وضوح لعيبه تكون عندها شخصية ولعبت في أندية كيبرة تحت ضغط جماهيري وبتنافس على بطولات .. هي دي النماذج اللي تنجح معاك وضربت بامثلة في ساسي وبن شرقي وحتى النجاز وغيره •• لكن لما تيجي تروح تجيب أي لاعب أجنبي والسلام سواء صغير في السن أو كبير متعرضشي لضغوط وملعبشي تحت ضغوطات جماهيرية على بطولات ولا ضغوطات جماهير منافسة في فريق لسه بيتكون .. منتظر ايه النتيجة؟ - هل الكلام ده عملنا بيه؟ • للاسف لأ احنا روحنا بعدها جبنا زكريا الوردي اللي مشي من ثاني شهر وابراهيما نداي اللي قضى المواسم اصابات وسامسون اللي معلبشي عدد كبير اصلا من المباريات •• وروحت دخلتهم على قائمة انت لسه باينها بلعيبة مصريين فمحدش شال الثاني وممكن كان وقتها في لعيبه مصرية كتير يطلع منها شغل وقماشة مظهرتش للسبب ده وكنت بتعاني في الموسم ده وخرجت من افريقيا وخسرت كل البطولات وطلعت مركز ثالث ••• حتى في يناير لما جيت تعوض الوردي روحت جبت بلحاج اللي كان جاي بالصدفه اصلا أسوان وبرضوا ميقدرشي يلعب في فريق تحت ضغوطات واصلا مخدشي فرصته وممشي •••• وحتى اللاعب المصري اللي كان جاي في يناير ناصر منسي وقتها اتظلم بسبب الفريق بالكامل ومظهرشي رغم انه لاعب مجتهد وكوالتي كويس جدا .. وظهر لما خد ثقة في نفسه بس بعد السوبر الافريقي في سبتمبر 2024 متخيل قعد سنه ونص علشان يظهر لان كوالتي الفريق كان عامل هزه لكل اللعيبه المصرية - هل الكلام ده اتصلح بعدها؟ • لأ للاسف حتى يناير 2024 لما المجلس الجديد جيه معملشي صفقة اجنبي كانت متاحه ليه وجاب لاعب تحت السن وهو على فكرة لاعب كويس جدا موتيابا بس ميقدرشي ينسجم في فريق تحت ضغوط كيبرة زي كده - هل الكلام ده اتصلح بعدها؟ • لأ للاسف في صيف 2024 روحت جبت ميشالاك اللي هو لاعب اوروبي في فريق مفهوش لاعب غير عربي اصلا وقتها واللاعب حتى لو فنيا كويس مستحيل يتأقلم في قائمة زي كده بجانب عمر فرج اللي ملعبشي نفس الكلام في فريق يقدر يشيله يخليه يطلع افضل ما عنده - وعموما إحنا بنلف في نفس الدائرة مع إن الموضوع بسيط .. القصه حاليا حاليا بمنافسة الفرق الموجودة مش هقولك الأهلي وبيراميدز لا ده حتى سيراميكا والبنك الأهلي والمصري ... لازم تبقى قائمتك على لعيبه أجانب تقيلة تصنع الفارق وتشيل الفريق في المقام الأول ثم اللعيبة المصرية - لإنك حتى لو جبت لعيبة مصرية عندها شغف وموهوبة فعلا ويطلع منها .. مش هتتألق ولا هتظهر لو الفريق مفهوش لعيبه تشيلهم .. وانا ضربتلك المثل بأهم لاعب ناصر منسي اللي قعد سنه ونص كامله لما ظهر وخد الثقة وقبلها كان قريب من الرحيل اصلا - بنكرر نفس الأخطاء ومنتظرين نتائج جديدة؟ ازاي والقصه هتفضل مادية مادية مادية مادية في فلوس تقدر تجيب بيها 3 لعيبه على الاقل سوبر اجانب ويكون مضمون دفع رواتبهم مع باقي اللعيبه في الفريق هتقدر تبني نفسك وتنافس .. مفيش لعيبه سوبر اجانب تلعب تحت ضغوطات هتلف حوالين نفسك والنتيجة هتبقى لثالث رابع على التوالي مش عارف تنافس على الدوري ولا تروح دوري أبطال افريقيا .. تقريبا من وقت ما قولت الكلام ده في قناة الزمالك - اللي شال بيراميدز وخلاه ياخد ثقه باللعيبة الموجودة المصرية بعد سنوات فقد الثقة هي كوالتي اللعيبة الأجانب سواء محمد الشيبي ولا فستون مايلي ولا غيرهم .. اخيرا دي وجهه نظري الشخصية وانا مؤمن بيها إيمان تام .. الزمالك مش هيقدر ينافس غير لما يعمل اقل حاجة في الطبيعي وهي صفقتين على الأقل أجانب كوالتي عالي لاننا داخلين موسم بمدرب شاب مدربشي تحت ضغوطات وده ريسك وداخلين بلعيبه مصرية ملعبتش تحت ضغوطات وده ريسك وكمان ميبقاش في لعيبه أجانب تقيلة فكل الريسكات دي مش هتظبط مع بعض غير بمعجزة

Abdul Latif Fawzy

36,211 views • 11 months ago

No more content to load