Alexander Klöpping's banner
Alexander Klöpping's profile picture

Alexander Klöpping

@AlexanderNL413,286 subscribers

🇳🇱 Uitgever bij https://t.co/cO3ZnmHmJw (waaronder #1 bestseller Co-intelligentie en Smartphonevrij Opgroeien), host van AI Report

Shorts

Hahaha dit is zo vet — een drone waar je in kunt zitten van Xpeng in China

Hahaha dit is zo vet — een drone waar je in kunt zitten van Xpeng in China

28,344 views

Videos

AlexanderNL's profile picture

Ik heb een paar weken geleden mijn Chinese rijbewijs gehaald, en het eerste wat ik ermee deed was niet zelf rijden. Op uitnodiging van XPENG was ik in Guangzhou, in een auto die zichzelf door een Chinees kruispunt loodst waar de scootertjes om je heen schieten in aantallen die je in Nederland nooit ziet. En het gekke was: ik was niet bang. Ik had een week eerder ook al kunnen oefenen, want ik zat voor Eva in een van de eerste supervised FSD Tesla's van Europa. En dit voelde niet heel veel anders. Diezelfde assertiviteit. Het blijft iets bizars dat ze dit ding getraind hebben om te rijden in Guangzhou, en dat diezelfde AI straks gewoon over de A12 zou kunnen. Na Tesla heeft ook XPENG een vergunningsaanvraag lopen bij de RDW, en het moet raar lopen willen de Chinezen na de Amerikanen niet de tweede zijn die zelfrijdende auto's in Europa aanbieden. Mijn nerdhart gaat sneller kloppen van die Chinese smartphones op wielen, dat geef ik toe. Maar dit is uiteindelijk een verhaal over autonomie en Europese trots, en daar word ik eerlijk gezegd een beetje verdrietig van. Want wat zetten onze eigen autofabrikanten hier tegenover? Het zijn de Amerikanen die als eerste met zelfrijdende auto's in Europa komen, en waarschijnlijk de Chinezen die volgend jaar volgen. Geen Europees merk. Ik voel me vooral geconfronteerd met ons eigen gebrek, en ondertussen wijzen de Amerikanen en Chinezen ons de weg. Grappig weetje trouwens: in China hebben de autofabrikanten samen een standaard afgesproken. Een turquoise lampje achterop betekent dat een auto zelfrijdend is, zodat mensen én andere zelfrijdende auto's elkaar herkennen.

Alexander Klöpping

30,669 views • 28 days ago

AlexanderNL's profile picture

Gisteravond richtten we een 'bedrijf' op, volledig gerund door AI agents. Ik liet zien hoe alle AI-medewerkers bij 'Relamebureau Eva' eigen rollen hebben, persoonlijkheden en expertise. Van accountmanager tot copywriter, ze communiceren met elkaar om échte taken uit te voeren. Om dit te demonstreren, lieten we het 'bureau' een marketingcampagne maken voor het nieuwe boek van Carry Slee, 'Noorderlicht'. Wat normaal dagen werk zou kosten, werd in 10 minuten gerealiseerd - inclusief doelgroepanalyse, campagnestrategie en visuals. De reactie van Carry was veelzeggend: een mix van verwondering en lichte bezorgdheid. Aan de ene kant zien we de enorme potentie: bedrijven kunnen efficiënter werken. De eerste HR-pakketten ontstaan waar je naast 'gewone' medewerkers ook AI-agents kunt toevoegen in het organogram. Dat leidt al tot kostenbesparingen en snellere innovatie. Ik gebruik het zelf voor mijn podcasts om in mijn eentje werk te doen waar voorheen meerdere mensen voor nodig waren. Maar er is natuurlijk ook een keerzijde die we niet kunnen negeren. Deze technologie heeft nu al impact op banen. De directeur van een reclamebureau vertelde me dat een klant van 290 naar 20 copywriters was gegaan door AI. Het fotografiebudget werd van 10 miljoen met 90% teruggeschroefd. De directeur van een Nederlandse verzekeraar vertelde me dat alle schadeclaims al uitbetaald worden door AI agents. Dit is geen sciencefiction meer - het gebeurt nu. Er zijn kanttekeningen. Zo is de kwaliteit van AI agents nog niet consistent genoeg qua kwaliteit om toe te passen in een professionele omgeving. Natuurlijk is het niet zeker dat AI zich blijft ontwikkelen in het huidige tempo. Misschien vlakt de groei af. En we hebben te maken met tekorten op de arbeidsmarkt. Maar, de techniek wordt elke dag beter. Ik denk dat we serieus rekening moeten houden met een scenario waarin deze technologie binnen 3 tot 5 jaar grote impact heeft op kenniswerk - juist op die goedbetaalde banen achter een scherm waar Silicon Valley op mikt. De vraag is hoe we hier dan als samenleving mee omgaan. Moeten we 'robotbelasting' invoeren zoals Bill Gates suggereert? Moeten we beroepen waar mensen met hun handen werken herwaarderen? En vooral: kunnen we deze transitie in goede banen leiden zonder het volledig aan de markt over te laten?

Alexander Klöpping

97,709 views • 1 year ago

No more content to load