Video wird geladen...
Video konnte nicht geladen werden
أجمل ما قيل في "دورك كأم" ❤️
369,847 Aufrufe • vor 1 Jahr •via X (Twitter)
10 Kommentare

جميل جدا، كان ممكن اعتبر الكلام مش واقعي لولا انى خوضت تجربة التوأم وفرق الصفات م عمر شهور واضح مع انهم نفس البيئة والتربية، لو عايزة ازود ع كلامها حاجة التربية بالقدوة وغرس الرقابة الذاتية م اهم الاشياء لانك بعد فترة بتشوفي اخطاءك انتى صفات عند الاولاد بالذات ف السن الصغير

تماماً، من ملاحظاتي دايماً ان الطفل بيكبر شبه أهله جداً وبيتصرف زيهم وتلاقيهم مستغربين جداً وبيقولوا بكل ثقة "ماربيناهوش على كدا" ومش واخدين بالهم انه بيشرب منهم مش بينفذ تعليماتهم

دمرتوا اجيال

@ahmedhthanaa دمروا* اه

يعني مانتدخلش ونخلي النت والسوشل ميديا تربيهم😏 الناس اللي بتفتي دي مصادرهم ايه ؟؟

الترويج للحب الغير مشروط، وعدم التدخل = هراء محض

هو لا كدة ولا كدة في تربية طبعا تربية على الاخلاق على القيم على المحبة .. هو كلام اتقبله بنسبة ٢٠ في المية فقط لانه لو حقيقي هنسيب عيلانا بدون تربية؛ وهما وحظهم... طب لو عملنا كدة ايه الفرق بينهم وبين (عيال الشوارع) الاثنين تركوا لهواهم كلامهاممكن ينطبق على الهوايات والطموح

مش صح طبعاً و المثال اي كلام، بدليل اننا لو ادينا الطفل دا لحد تاني او شخصية تانيه هتربيه تربيه مختلفه عن التربية الأولي وهتأثر في بتأثير تاني غير الأولي، هي الفكره كلها ان التربية مدرسة وبتدى فيها احلي ماعندك بس مفيش حد دايماً بيبقي كامل ومثالي ف الأم بتجتهد وتسيب الباقي ع ربنا

كلام غلط مع احترامي. العلم والتجربه بقولوا ان الشخصيه هي نتاج الجينات والبيئه. يعني صح الطفل ممكن يكون عنده قابليه ليكون شخص غير منظم، لكن الظروف ممكن تخليه منظم، الفارق الوحيد انك رح تبذل جهد اكبر لتجعله منظم. والعلم بقول ان الطفل فعلا اول ست الى سبع سنين من عمره قابل للقولبه.

افكار سامة تقلص من دور الوالدين لصالح المجتمع المنفرد المفكك .... تستطيعين ان تربي ابنك كيفما شئت و لكن التباين يكون في درجة البذل و الجهد .... أما من يروج لهذه الأفكار فإنه يبحث عن طريق مختصر لتبرير تقاعصه في التربية . اذا كنت فاشلا لا تبرر الفشل و لا تحاول ان تنتقد النجباء
