Video yükleniyor...
Video Yüklenemedi
اول مرة اعرف المعلومة دي🙂
312,105 görüntüleme • 2 yıl önce •via X (Twitter)
9 Yorum

مش عارفه .. امال احنا عارفين ايه.. دا الواحد يسمع الناس دي يحس بالجهل الله يفك بالعز اسرك يا شيخنا و عالمنا

ربنا يفك آسرك ياشيخ حازم كنت موسوعة ربنا يحفظك وتخرج سالم غانم معافى بإذن الله

فك الله أسره وكل المأسورين

حقيقة مفاجأة .. رجل قامه فك الله بالعز اسره

كلامه غير صحيح.. فك الله أسر الشيخ حازم صلاح أبو إسماعيل لكن كلامه غير صحيح هناك عدد من الاتفاقيات ومن الطبيعي وقتذاك أن توقعها بريطانيا وفرنسا وإيطاليا لأنها كانت تستعمر دول حوض النيل. وبعد الاستقلال وقعت اتفاقيات أيضًا منها: 1- اتفاقية 1891 التي نصت على الامتناع عن إقامة أي أعمال أو منشآت على نهر عطبرة يكون من شأنها التأثير على مياه نهر النيل 2- اتفاقية 1902 وفيه تتعهد إثيوبيا بعدم القيام بأعمال على النيل الأزرق أو بحيرة تانا إلا بعد موافقة الحكومة البريطانية 3- اتفاقية 1929 التي تنص على إقرار دول حوض النيل بحصة مصر في مياه نهر النيل و لمصر الحق في الاعتراض في حالة إنشاء هذه الدول مشروعات جديدة على النهر وروافده ترى أنها تهدد أمنها المائي. 4- اتفاقية تقاسم مياه النيل 1959 رفضتها دول المنبع الثماني 5- اتفاقية عنتيبي.. رفضتها مصر 6- واتفاقية عبفتاح 2015 اللي باعت النهر لأثيوبيا @AymanazzamAja

إن لم يكن هناك إتفاقية تحفظ حق مصر فى مياه النيل ففى سيسي مضى إتفاقية يتنازل بها عن مياه النيل

عبد الناصر عمل اتفاقية سنة ١٩٥٩ وجعل زيادة فى مياة النيل من ٤٤مليار متر مكعب إلى ٥٥ونصف مليار متر مكعب حتى الآن وهذة الزيادة من أجل السد العالي ايامها....

كل ما اشوف مقطع للراجل ده احس كأنه كان خسارة فينا وما نستحقوش. ربنا يفك أسره

اللهم فك بالعز اسرك ياشيخ حازم والله انت خساره فى البلد دى عمرى ماشوفت واحد بيفهم وواعى للى بيحصل زيه
