Загрузка видео...
Не удалось загрузить видео
. تمثال وبرج أم كلثوم
14,022 просмотров • 11 месяцев назад •via X (Twitter)
Комментарии: 8

تمثال و برج. بس للست؟ هي صوت و صورة مصر ,بنت مصر الفلاحة ,بنت الأرض. انها الهرم الرابع…..سومة

دي محظوظة اوي ام كلثوم معمول لها تمثال وبرج ومتحف وشارع باسمها واعز الناس ليمو يرحمه الله واسكنه فسيح جناته الافضل منها مليار مرة ومطرب كل الاجيال معمول له بس تمثال لاحول ولاقوة الابالله

انها أم كلثوم الصوت الذي لا يموت طرب اصيل

رحمها الله ام كلثوم سيده الطرب غناء العرب

قصيدة ( اغار من نسمة الجنوب) .. غنتها أم كلثوم عام 1957 من شعر أحمد رامي .. بألحان رياض السنباطي _ وبحسب ماذكرت مجلة شهريار المصرية فإن أول من غنى ولحن القصيدة كان المطرب عباس البليدي عام 1942 تحت عنوان ( أماني) وهي مسجله في الاذاعة بصوته وألحانه

في ضحكته لحن الغرام الطروبي في مسمعي لحنه على البعد ما غاب 🎶💕

مقدورك أن تبقى مسجونًا.. بين الماء وبينَ النار!

إن فات على حُبنا سنة وراها سنة حُبَّك شباب على طول
