המחנך הפיננסי's banner
המחנך הפיננסי's profile picture

המחנך הפיננסי

@FinancialEduX25,339 subscribers

אבא, משקיע, מפתח תוכנה. אוהב לקרוא ולהתאמן. כל מה שנכתב בחשבון הוא לצורך לימודי ואינו מהווה המלצה פיננסית. כל שרשורי העבר נמצאים תחת לשונית הHighlights

Shorts

״לפי החישוב שלי, אתה שווה בין 9 ל10 מיליארד דולר. אז מה הקטע עם ההונדה?״ קטע ענק מתוך ראיון של בזוס ב1999. על איזה רכב תיסעו אם (או כש) תהיו שווים 10 מיליארד דולר?

״לפי החישוב שלי, אתה שווה בין 9 ל10 מיליארד דולר. אז מה הקטע עם ההונדה?״ קטע ענק מתוך ראיון של בזוס ב1999. על איזה רכב תיסעו אם (או כש) תהיו שווים 10 מיליארד דולר?

39,244 Aufrufe

Videos

FinancialEduX's profile picture

מ2008 ועד היום, שוק המניות לא חווה זעזוע אמיתי. כזה שמביא שנים רצופות של ירידות בעשרות אחוזים. זעזוע שגורם לחברות להימחק, למשקיעים מוסדיים לפשוט רגל ולמשקיעים פרטיים לאבד הכל. ב2018 וורן באפט התראיין לWSJ, בראיון הוא מתאר את הכלכלה האמריקאית כמו רכבת שנוסעת על מסילה בלי סוף. לאורך הדרך היא אוספת עוד נוסעים, עוד מטען, עוד בתים, עוד עסקים, עוד אוניברסיטאות, עוד ידע ועוד פריון. אבל מדי פעם, הרכבת הזאת יורדת מהפסים. ב2008 זה קרה בגלל בועה בנדל״ן למגורים. מיליוני אמריקאים האמינו שמחירי הבתים יכולים רק לעלות. הבנקים השתתפו, וול סטריט השתתפה, הציבור השתתף, וכולם נהנו מהמסיבה. בדימוי של באפט: "כמו בסינדרלה, כולם ידעו שבחצות הכרכרה תהפוך לדלעת, אבל אף אחד לא רצה לעזוב דקה אחת מוקדם מדי. וכשהפחד הגיע, הוא לא הגיע בהדרגה. הוא הגיע כמו צונאמי." בחזרה ל2026, שוק המניות חווה עליות לא רגילות במגוון רחב מאוד של מניות, כסף נשפך מכל עבר וחברות מבוססות רצות מאות ואלפי אחוזים במקטעי זמן קצרים. כבר 3 שנים שמגוון מומחים ממגוון תחומים מתריאים על פיצוץ בועה שמגיע. אני לא יודע אם מישהו מביניהם צודק (עד כה הם טועים ובגדול), אבל אני כן יודע שמתשיהוא זה יקרה וכשזה יקרה אני רוצה להבטיח שתיק המניות שלי יהיה מוכן לזה וידע להגיב בצורה שתגרום לי לישון טוב בלילה. המשבר של 2008 השאיר צלקות להמון משקיעים, אבל הרכבת חזרה למסילה ובין אם אתם משקיעים אקטיביים או פסיביים, מחובתכם להכיר את השוק בצדדיו הטובים יותר והטובים פחות. ניסיתי לסכם את המחשבות שלי בנושא במאמר המצורף:

המחנך הפיננסי

49,677 Aufrufe • vor 23 Tagen

FinancialEduX's profile picture

אילון מאסק היה ישן על רצפת המפעלים של טסלה במשך 3 שנים. "חייתי במפעל בפרימונט ובמפעל בנבדה במשך שלוש שנים רצופות. זה היה מקום המגורים העיקרי שלי. אני לא צוחק. באמת. ישנתי על ספה, ובשלב מסוים אפילו באוהל על הגג, אבל תקופה מסוימת פשוט ישנתי מתחת לשולחן שלי, שהיה בשטח הפתוח של המפעל. ישנתי על הרצפה מתחת לשולחן שלי כדי שבזמן חילופי המשמרות כל הצוות יוכל לראות אותי. זה חשוב, כי אם הצוות חושב שהמנהיג שלו נמצא איפשהו ונהנה מהחיים, שותה קוקטיילים על אי טרופי, זה מוריד את המורל. מאחר שהצוות היה יכול לראות אותי ישן על הרצפה בזמן חילופי משמרות, הם ידעו שאני שם. זה עשה הבדל עצום, והם נתנו את כל מה שיש להם." לא רבים מצליחים לשרוד עבודה צמודה עם מאסק. האיש שהעבודה היא החיים שלו, לילות, שבתות, חגים, 24/7. באותה תקופה הוא שלח מזכר לעובדי טסלה, מזכר שאומר שאין יותר אפשרות לעבוד מרחוק וחייב לעבוד מינימום 40 שעות בשבוע מהמפעלים: "מנהיגים חייבים להיות נוכחים וגלויים. ככל שאתה בכיר יותר, כך הנוכחות שלך חייבת להיות גלויה יותר. זו הסיבה שחייתי כל כך הרבה במפעל, כדי שהעובדים בקו הייצור יוכלו לראות אותי עובד לצידם. אם לא הייתי עושה את זה, טסלה כבר מזמן הייתה פושטת רגל." למי שעוד לא קרא את ספר הביוגרפיה שלו, ממליץ בחום. הסיפור על הילד מדרום אפריקה, עם אבא מהנדס מופרע ואמא לא פשוטה, המעבר לארה״ב בלי כלום ובכלל תכונות האופי הקיצוניות שהובילו אותו לאיפה שהוא היום. יזם מהגדולים (והמשוגעים) שידע העולם.

המחנך הפיננסי

36,369 Aufrufe • vor 2 Monaten

FinancialEduX's profile picture

בשנת 1995, כשהיה רק בן 23, אילון מאסק פרש מתכנית דוקטורט בפיזיקה בסטנפורד כדי להקים את Zip2 יחד עם אחיו קימבל. אילון כתב בעצמו באותו קיץ את המפות הארציות הראשונות, הוראות הניווט, דפי זהב באינטרנט, בשפות C וC++. בריאיון הזה לCBS, מאסק בן 27 מתאר איך זה לגור במשרד עם גג דולף תמורת 200$ לחודש: ״גילינו שמשרד היה למעשה זול יותר מדירה בעמק הסיליקון, ושכרנו משרד קטן ועלוב עם גג דולף. זה היה המקום הכי מגעיל שאפשר לדמיין. גם גרתי שם והתקלחתי בYMCA. זה נמשך בערך שלושה או ארבעה חודשים, והסיבה שבחרנו במשרד הזה, בנוסף לכך שהוא היה ממש זול, הייתה שספק האינטרנט היה בקומה מתחתינו. כך יכולנו לקבל גישה זולה מאוד לאינטרנט על ידי קידוח חור ברצפה וחיבור ישיר לשרת שלהם.״ בפברואר 1999, פחות משנה אחרי הריאיון הזה, חברת Compaq רכשה את Zip2 תמורת 307 מיליון דולר במזומן. המראיינת גם שואלת אותו מה לדעתו יהיה עתיד האינטרנט, ואילון משיב: ״אני חושב שהאינטרנט הוא העל-קבוצה של כל המדיה. הוא הכול והסוף של המדיה. נראה שהדפוס, השידור, הרדיו, בעצם כל המדיה, מתקפלים אל תוך האינטרנט. מה שהאינטרנט מייצג הוא שזהו אמצעי התקשורת הדו-כיווני הראשון שהוא חכם. הוא מאפשר לצרכנים לבחור מה הם רוצים לראות ומתי הם רוצים לראות את זה.״ למי שעוד לא קרא את ספר הביוגרפיה שלו, ממליץ בחום. הסיפור על הילד מדרום אפריקה, עם אבא מהנדס מופרע ואמא לא פשוטה, המעבר לארה״ב בלי כלום ובכלל תכונות האופי הקיצוניות שהובילו אותו לאיפה שהוא היום. יזם מהגדולים (והמשוגעים) שידע העולם.

המחנך הפיננסי

43,603 Aufrufe • vor 5 Monaten